Naar het strand!

10 november 2012 - Davenport, Florida, Verenigde Staten

Zonnebrand, badlakens, eten en drinken... Goedemorgen strand, here we come! Vandaag was het zulk stralend weer dat we richting Tampa zijn gereden voor een dagje aan het strand, aan de Golf van Mexico. Ongeveer anderhalf uur rijden via Tampa en St. Petersburg en dan richting Clearwater Beach.

Volgens mijn onvolprezen reisboek zijn hier de zo'n beetje de mooiste stranden van Amerika te vinden, en dat klopt! Volop ruimte, perfecte faciliteiten en heerlijk weer. Niks meer te wensen dus.

Op ons strand waren ook volop pelikanen. Bijzondere beesten! Ze duiken met hun vreemd gevormde bek bijna loodrecht het water in, om dan weer boven te komen met een visje of iets anders. Voor ons bijzonder om te zien, ik kende het dier alleen uit de dierentuin en vond het erg leuk om ze van zo dichtbij in levende lijve te zien. Op het strand was blijkbaar voldoende te halen voor de vogels, want naast de pelikanen waren er ook zeemeeuwen en een soort steltlopertjes, grappige kleine vogeltjes.

En natuurlijk op zijn Amerikaans weer perfecte faciliteiten: schone toiletten, kleedhokjes en zelfs douches. Maar goed ook dat er kleedhokjes waren, want in je blootje op het strand mocht dan natuurlijk weer niet. 'T blijft natuurlijk toch een beetje het preutse Amerika...

Nadat we rond vijf uur het strand afkwamen nog een stuk langs de kust gereden, naar het zuiden. Prachtige strandhotels, appartementen en filmster-achtige villa's gezien... Meteen maar ergens neergestreken voor een hapje eten. En dat bleek echt een gelukstreffer te zijn! Mijn Teriaki Tuna was super en Eric's chicken en ribs combo was zo mogelijk nog beter. Hoe doen ze dat hier toch? Ik kan me niet herinneren ooit malser vlees of vis geproefd te hebben dan hier in dit land! Ongelofelijk gewoon.

In de restaurants merken we ook telkens hoe zeer ze hier op kinderen zijn ingesteld. In ieder restaurant komt meteen een potje met wasco-krijtjes op tafel. Het menu voor de kinderen is meestal op een apart boekje met puzzels en een kleurplaat gedrukt. En een portie om samen te delen? Geen probleem, er komt meteen een extra bord op tafel, geen gedoe, geen extra kosten.

Ook leuk: als je hier om half zes een restaurant binnen loopt, zit het gewoon al gezellig vol. Als je er op zeven uur weer uitloopt, staan ze buiten drie rijen dik te wachten. Kom daar maar eens om op vakantie, als je met twee half slapende kinderen om half negen 's avonds nog moet proberen om wat eten naar binnen te krijgen!

Daarna rechtstreeks naar huis, met een korte stop bij Starbucks voor onze favoriet: een caramel latte, koffie met warme melk en een scheut caramel erin. Heerlijk en lekker makkelijk, meestal gewoon door de drive thru! Twee diep slapende kindjes achterin; toen we thuis aankwamen vroeg Lars of hij alsjeblieft meteen in zijn bed mocht verderslapen. Maar natuurlijk lieve schat! Welterusten!,