Shop 'till you drop

6 november 2012 - Davenport, Florida, Verenigde Staten

Vandaag een dagje shopping mall gedaan, in Orlando bij de premium outlet stores. Vanmorgen begon de dag met een regenbuitje, zoals we op ons lokale tv-station konden zien. Bijna van minuut tot minuut werd verslag gedaan van waar de buien zich op dat moment bevonden. Beetje overdreven... maar wel grappig om te zien.

Verder op tv natuurlijk maar één onderwerp: het is vandaag election day! Hoewel we hier in Florida eigenlijk alleen steunbetuigingen voor de republikeinen hebben gezien, is dit toch een van de staten waar het spannend is, een zgn swing State. Onderweg naar Orlando zagen we de mensen in de rij staan om te kunnen gaan stemmen. Hier gebeurde dat in de lokale brandweerkazerne, mensen stonden echt rijen dik.

Aangekomen in Orlando was het weer inmiddels opgeknapt, om niet te zeggen warm!! Met 180 winkels voor de boeg snel begonnen. Het was erg druk op de parking, echt zoeken naar een plekje. Dat hadden we nog niet eerder meegemaakt, meestal kenmerkt Amerika zich door meer dan genoeg parkeerruimte. En natuurlijk de 'drive thru''s. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er met de auto doorheen rijden: de apotheek, de geldautomaat, de fastfoodrestaurants en zo voort. Waarschijnlijk kun je zelfs al rijdend een hypotheek afsluiten hier... Er staan in ieder geval genoeg huizen te koop!

Zoals Eric en ik altijd op vakantie doen hebben we ook hier een lokaal makelaarsboekje opgehaald om te bekijken. De prijzen liggen hier - voor onze maatstaven - erg laag! Voor ongeveer 150.000 euro heb je hier een luxe villa met 3 of 4 slaapkamers en minimaal 2 badkamers. Natuurlijk vrijstaand en met zwembad, inclusief de overkapping van gaas die alle lokale beestjes buiten moet houden en waarmee ieder huis hier is uitgerust. En voor dat geld krijg je er dan ook nog een leuk interieur bij, dus volledig gemeubileerd. Daar hoef je in Nederland niet om te komen.

Hier in de omgeving van Davenport liggen talloze resorts, de een nog luxer dan de ander. Je vraagt je af wie daar allemaal in moeten gaan wonen of logeren... Alleen al op ons eigen Resort kun je de auto's bij ons gebouw op 1 hand tellen. En dat terwijl er toch minimaal 15 tot 20 vakantie appartementen in het gebouw zijn. En dan staan er ongeveer 30 van dit soort gebouwtjes, allemaal nauwelijks gevuld. In de andere resorts zal dat niet veel beter zijn, hoewel je meestal niet echt naar binnen kunt kijken.

Maar over het algemeen is dit een rijk gebied waar de crisis niet echt merkbaar is. Ok qua werkgelegenheid is het hier redelijk goed; ik heb in de winkels vanmiddag een heleboel 'NOS hiring' briefjes op de deur gezien, oftewel er zijn vacatures.

De dag goed geëindigd met een vreselijk grote steak (prime rib) en crabcookies daarbij, bij de Outback. En een lekker drankje.... Heerlijk.