Florida, alligators in het wild

5 november 2012 - Davenport, Florida, Verenigde Staten

Op onze weg van Boca Raton naar Davenport liep een deel van onze route door de uitlopers van de Everglades. En hoewel ik natuurlijk wel wist dat dat ook het domein van de alligators was, was het toch een vreemde sensatie om ze op de kant en in het water te zien liggen.

We reden een heel stuk langs een kanaal waarbij ik na een tijdje dacht "waarom liggen hier toch zoveel boomstammen en stenen in het water?". Tot dat een van de boomstammen plotseling de kant op kroop... Niks boomstam dus! Tientallen alligators, groot en klein. En schildpadden, pelikanen en zilverreigers, allemaal gewoon langs de weg. Heel bijzonder om te zien en ook wel een beetje eng... Even een sanitaire stop in de bosjes ga je hier niet zo snel maken.

Op onze route naar Davenport waren nauwelijks dorpjes of winkels, dus ruim op tijd wilden we een tankstop maken. In het tankstation bleek ook de lokale garage, snackbar, liquor store en visbenodigdheden speciaalzaak te zitten. En de lokale specialiteit: alligator-nuggets... Natuurlijk met saus... Volgens Eric werd het gretig besteld, maar wij hebben deze snack maar even overgeslagen.

De alligator is echt onderdeel van het dagelijks leven hier, ook in ons Resort in Davenport. Er is een strandje hier, kunstmatig aangelegd aan het meer, maar bij het meer zelf kun je alleen via een helemaal afgeschermde loopplank komen. Ook ons buitenplaatsje is helemaal met gaas afgezet, net als overal trouwens. Zo blijven ongenode gasten buiten en kun je toch buiten zitten.

Eten hebben we hier in Davenport tot nu toe trouwens gewoon lekker thuis gedaan. Pas vandaag hebben we het gevoel allemaal een beetje op de nieuwe tijd te zijn ingesteld, tot die tijd was het voor de kleintjes aan het eind van de dag wel pittig... En dan is even thuis eten wel zo lekker, we hebben hier een volledig ingerichte keuken met vaatwasser en mega koelkast.

Onze lokale supermarkt is de Publix, prachtige grote zaak waar alles te koop is. Wel duur, het prijsniveau is hier behoorlijk hoog. Maar de keuze is reuze... Gisteren bijvoorbeeld geraspte kaas voor de pasta gekocht. Dan kun je kiezen uit wel 100 soorten, bijna te overweldigend om een keuze te maken. En dat geldt ook voor pastasaus, pasta, vlees, limonade en ga zo maar door.